0-3 éves, eltérő fejlődésű, organikusan éretlen/ sérült gyermekek tünetei
Kedves Szülők, ha a lentebb olvasható táblázat tünetei közül van egy vagy több, amiben gyermekére ismer, kérjen a BHRG Alapítványba vizsgálati időpontot!
Az eltérő, 3-7 éves kor között már manifesztálódó tüneteknek legtöbbször vannak ennél korábbi életkorban megjelenő tünetei is, melyeket három nagy csoportba lehet sorolni:
Motoros területen jelentkező tünetek Pszichés-kognitív területen jelentkező tünetek Szociális területen jelentkező tünetek
- tartós táplálkozási, nyelési, szopási nehézség,
- eltérő izomtónus,
- megkésett/felgyorsult mozgásfejlődés,
- a mozgásfejlődés egyes szakaszainak
hiánya és/ vagy felcserélődése,
- egyensúlyi zavar/gyengeség,
- aszimetria a test két féloldalának használata között,
- a csecsemőkori védekező reflexek, ill. a primitív reflexprofil tartós fennmaradása,
- kóros együttmozgások megjelenése,
- furcsa, sztereotíp mozgások megjelenése,
- a finommotorika sutasága, megjelenésének késése,
- a szem-kéz koordináció eltérései
- motoros játékok hiánya, rövidsége,
- a kifejező nyelvi készség késése, artikulációs zavarok,
- a mozgásutánzás eltérései, késése,

- az észlelési funkciók gyengesége,
- a látási, hallási, tapintási, ízlelési, szaglási, egyensúlyi és az izomérzésből eredő ingerek feldolgozásának, értelmezésének késése, gyengesége,
- a konstanciák kialakulásának késése, elmaradása,
- a figyelem rövidsége, elterelhetősége/letapadása…
- a kommunikációs igény késése/eltérései,
- a befogadó nyelvi készség késése, -megkésettpszichomotoros fejlődés,
- az ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése,
- a szerepjáték megjelenésének hiánya,
- a motiválhatóság eltérései,
- autoagresszió,
- alvászavarok,
- a szobatisztaság kontrolljának késése
.
.
.

- nehéz megnyugtathatóság,
- kötődési zavar,
- az együttműködési készség csökkent/kiszámíthatatlan volta,
- az érzelmek felfogásának hiánya,
- az érzelmek megosztásának eltérése/hiánya,
- az irányíthatóság hiánya, nehézségei,
- akaratos, öntörvényű viselkedés,
- agresszió,
- dührohamok,
- játszmák,
- a kontrollfunkciók gyengesége
.
.
.
.
.
A korai tünetészlelésnek és a korrekt vizsgálatnak nagy jelentősége van.
Elképzelhető az is, hogy a tünetek mögött nincs organikus sérülés, akkor a pszichés vagy a pedagógiai feltételeket kell megvizsgálni,- hogy a környezet hozzáállása megváltoztatásával érjenek el a családok pozitív változást (tünetcsökkenést).
A megfelelő (adekvát, oki) beavatkozás hiányában a tünetektartósan fennmaradhatnak, s fokozatosan válik mind a szülők, mind a gyermeket körülvevő egyéb környezet számára az,- hogy a gyermek fejlődése, tudása, viselkedése eltér a kortársaitól.